Een toonbeeld van slimme logistiek: hoe Nike ELC vanuit Vlaanderen Europa en de wereld voorziet van sportartikelen

Een distributiecentrum in een filegevoelige regio realiseren is geen eenvoudige zaak. Met enkel vervoer via de wegen zullen weinig goederen op tijd bij de gebruiker geraken. Tijdens de derde Café Futur kwam de general manager van Nike ELC, de heer Kurt Van Donink, uitleggen hoe Nike vanuit vier distributiecentra in Vlaanderen erin slaagt om heel Europa en het Arabische schiereiland (en Australië, Canada en Mexico) te beleveren.

Sinds 25 jaar is Nike aanwezig in Vlaanderen met momenteel vier distributiecentra in Laakdal, Herentals, Meerhout en Ham. In die 25 jaar is de logistieke wereld danig veranderd; toen moest men enkele retailers bevoorraden en vandaag is er naast de retail ook de online verkoop en de eigen conceptstores. Het verkeer is drukker geworden en de klant veeleisender. Door de digitale revolutie kan de klant met enkele simpele muisklikken het product van zijn keuze selecteren en verwacht men dit ook binnen een redelijke tijd bij hem thuis. Dat zorgt voor logistieke vraagstukken waar men steeds een nieuw antwoord op moet vinden.

18882016_10154557133296867_2495777970235087212_n

Vanuit die nood, werkt men bij Nike met een driedubbele filosofie: eenvoud, flexibiliteit en schaalbaarheid. De oplossingen dienen simpel te zijn, snel implementeerbaar op de werkvloer en binnen het bestaande netwerk uitgevoerd kunnen worden. De kerngedachte voor de realisatie hiervan is duurzaamheid. Vandaar dat Nike op elke locatie inzet op hernieuwbare energie.

Voor de klant is tijd geen essentieel issue om een keuze te maken, maar wel de duurzaamheid en de kwaliteit van het artikel dat hij wenst. Daarom stelde Kurt Van Donink dat logistiek meer is dan enkel mobiliteit. 99% van alle goederen die men in Ham levert, komen er via de binnenvaart (vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen). De uitgaande goederen vinden hun weg naar Europa en het afzetgebied via het spoor, het water en de weg.

Doordat er via de online verkoop veel flexibiliteit gevraagd wordt en niet elke dag hetzelfde aantal goederen vertrekt uit het distributiecentrum, is het voor uitgaande goederen minder evident om een vast patroon te ontwaren. Voor verdere afstanden (richting Oost-Europa en Turkije) doet men het vaak per spoor, kortere afstanden gebeuren over de weg. Wel probeert men de randvoorwaarden te optimaliseren, door elke container vol te laden en indien mogelijk te kiezen voor een alternatief voor de vrachtwagen. Niet enkel vanuit het duurzaamheidsoogpunt, maar ook vanuit een economische logica. Een vlotte mobiliteit is ook economisch rendabel.

18221764_10154557134101867_6441445817650208486_n

In de afsluitende vragenronde waren de aanwezigen vooral geïnteresseerd in het duurzaamheidsaspect en hoe men dit doortrekt van de werkvloer tot en met de levering van elk pakje. Ook de toekomstige logistieke technologieën wist de nieuwsgierigheid van de aanwezige mensen te prikkelen. Het antwoord op de vraag hoe de overheid de infrastructuur kan verbeteren was verrassend: innovatie. Niet investeren in meer asfalt, maar wel in nieuwe technologieën om de huidige infrastructuur te optimaliseren en het verkeer maximaal te spreiden.

Deze derde Café Futur sluit een drieluik af over mogelijkheden om data te gebruiken om de mobiliteit te stroomlijnen. De laatste Café Futur geeft een praktische invulling aan het lokale fietsbeleid.